GANT Beach Cup 2017 regler
13.6.2017 8:30 Tapahtumat ja leirit / Jaoston pääsivusto


Beach Cup spelregler 2017

Reglerna för beachhandboll baserar sig på de vanliga reglerna för inomhushandboll. GANT Beach Cup använder sig av de internationella reglerna med små avvikelser:

SPELPLANEN

1:1 Planen är högst 27 meter lång och 12 meter bred. Målområdet avgränsas med en rak linje 6 meter från mållinjen. Mellan mållinjerna ligger själva spelområdet. Planen kan vara mindre i de lägre åldersklasserna.

1:2 Målet är ett vanligt handbollsmål. I åldersklasserna E och mindre används en försänkningsribba.

1:5 Frikastlinjen är en meter utanför offensiv målgårdslinje. Domaren ska vid behov markera platsen vid de första frikasten under matchen.

1:6 Straffkastlinjen är 1 meter lång vid mitten av målet vid den offensiva målgårdslinjen (6-meter). Domaren ska markera platsen vid straffkast.

1:9 Avbytarområdet för utespelarna är hela spelområdets ytterlinje. Lagen byter från var sin sida av plan. Målvakten byter in bara i eget målområde från egen sida av plan, men får byta ut både i spelområdet och eget målområde. Målvakten får inte byta ut från offensiv målområde, utan måste överskrida det hörn där spelområdet och offensivt målområde möts.

MATCHEN

2:1 Matchtiden består av två halvlekar på 10 minuter var, pausen är 12

minuter. Lagen byter i halvtid planhalva men inte avbytarsida. Hemmalaget börjar alltid spela på planhalvan från väster (mot landsvägen). Hemmalagets bytesområde är alltid mot söder (dvs mot stranden).

2:2 Om en halvlek slutar oavgjort spelas en Golden Goal (dvs Sudden Death). Det lag som gör det första målet vinner halvleken. Om ett lag vinner båda halvlekarna vinner det matchen. Vinner lagen vardera halvleken spe l as en Shootout.

2:3 Varje halvlek börjar med domarkast från ställningen 0-0. Spelarna får placera sig var som helst inom spelområdet vid domarkastet.

2:8 Ingen timeout kan tas av lagen.

BOLLEN

3:3 Endast en boll finns per plan. Om bollen förkommer kan domaren justera matchtiden för att undvika taktiskt tidsspel.

LAGEN

4:1 Ett lag består av högst 12 spelare. 4 spelare behövs för att få delta i en match. På planen finns samtidigt en målvakt och tre (3) utespelare. I åldersklasserna D och mindre finns på planen samtidig en målvakt och fyra (4) utespelare.

4:9 Alla spelare är antingen barfota eller i strumplästen. Alla former av skor är förbjudna.

MÅLOMRÅDET

6:5 Bollen får spelas även då den ligger på sanden innanför målområdet, så länge som själva målområdet inte berörs av utespelaren.

ATT SPELA BOLLEN

7:4 En spelare får rulla bollen (räknas som studs). Dock får bollen inte bara doppas i

sanden utan att den lämnar handen. Det är tillåtet att släppa bollen och sedan ta upp den och därefter ta tre nya steg (räknas alltså som en studs).

MÅL

9:1 Ett vanligt mål ger en poäng. Ett spektakulärt mål ger två poäng. Med detta avses en så kallad japan (spelaren fångar bollen i luften ovanför målområdet och kastar den i mål före han/hon landar) eller ett snurrmål (spelaren snurrar ett varv i luften ovanför målområdet och kastar bollen i mål innan han/hon landar).

Mål gjorda av målvakten ger alltid 2 poäng, även i Shootout.

Ett straffkast som resulterar i mål ger alltid 2 poäng oberoende av vem som kastar.

10:2 Efter ett mål börjar spelet igen genast med ett målvaktskast.

INKAST, FRIKAST OCH STRAFFKAST

11:3 Inkast görs med en fot på sidlinjen. Inkast ersätter hörna och görs där målgårdslinjen möter sidlinjen.

13:6 Frikast läggs en meter utanför offensiv målgårdslinje.

14:1 Straffkast läggs från offensiv målgårdslinje (6-meter).

SHOOTOUT

9:3 Om en match slutar oavgjort spelas Shootout (kontringstävling).

Shootout utförs på följande sätt: tre (3) spelberättigade spelare uttas. Planhalvorna byts men avbytessidan bibehålls så som när matchen slutade. Hemmalaget börjar kontringstävlingen, och lagen skjuter alternerande.

Båda målvakterna startar med att stå med minst en fot på mållinjen. Utespelaren måste stå i spelområdet antingen på den högra eller vänsta sidan med sin ena fot på punkt där målgårdslinjen korsar sidlinjen.

När domaren blåser spelar anfallaren bollen tillbaka till sin målvakt på mållinjen. Bollen får inte under passningen beröra marken. Samtidigt som bollen lämnat spelarens hand får båda målvakterna samt anfallaren röra sig framåt. Den försvarande målvakten får lämna sitt målområde och återinträda i det när som helst.

Den anfallande målvakten måste bli kvar inom sitt målområde. Inom tre (3) sekunder måste bollen passas till medspelaren eller kastas mot mål. Under passningen får bollen inte beröra marken. Anfallaren måste fånga bollen och försöka göra mål utan att ta mer än tre steg eller studsa bollen. Bollen får då den kastas mot mål vidröra marken förrän den passerar mållinjen. Om det är målvakten som kastar bollen i mål erhålls två poäng.

Det lag som har mest poäng efter att rundan är utförd vinner matchen.

Om ställningen fortfarande är lika uttas tre (3) nya spelare (vilka får vara samma som tidigare skjutit). Lagen skjuter åter alternerande, det lag som leder efter lika många försök från bägge lagen vinner matchen.

14:1 Om den försvarande målvakten räddar mål genom regelöverträdelse döms diskvalifikation (rött kort) och straffkast. Varje spelberättigad spelare får utföra detta straffkast. Om det går i mål ges två (2) poäng.

BESTRAFFNINGAR

16:5 Den utvisade spelaren ska lämna planen och får komma in igen först när det egna laget får tillbaka bollen.

16:6d Två utvisningar innebär diskvalifikation.

DOMARNA

17:1 I vanliga fall dömer en domare per match.

TIDTAGARE OCH SEKRETERARE

18:1 Domaren tar tid. Domaren ropar ut när en minut återstår av en halvlek. Sekreteraren bokför därmed endast målen.

GRUPPRESULTAT

Vid lika poängställning i en serie avgörs det bättre laget av följande kriterier i ordning:

  1. inbördes match
  2. vunna halvlekar
  3. gjorda mål
  4. lottdragning.

Vid tävlingskansliet nås turneringens tävlingsjury, som assisterar ifall det finns frågor eller oklarheter kring reglernas tillämpningar och tolkningar.


   
Lisää uutisia
Käsipallo
«  Kesäkuu   »
Kategoriat